dziecimłodzieżnauczyciele
home    PGLPGL Lasy
Państwowe
 blog leśniczego        skrzydlate myśli        blog edukatora    
Scenariusze Co się teraz dzieje w lesie? Zorganizuj wycieczkę Forum Blog edukatora
HOME  >  Aktualności  >  W Senacie o edukacji ekologicznej
 kontaktmapa serwisu
Logowanie
Login
Hasło
Przypomnij hasło 
Nie masz konta ? Zarejestruj sie
Szybkie linki
Słownik
Mapa

W Senacie o edukacji ekologicznej

Zimorodek, fot. Antoni Kasprzak
fot. Antoni Kasprzak

O realizacji programu strategii ekologicznej w Polsce dyskutowali 25 stycznia członkowie senackiej komisji środowiska. Na spotkaniu była mowa m.in. o edukacji prowadzonej przez leśników.

Obrady rozpoczął Zdzisław Pupa, przewodniczący komisji. Oprócz senatorów wzięli w nich udział reprezentanci ministerstw środowiska i edukacji narodowej, a także Najwyższej Izby Kontroli, Lasów Państwowych i organizacji pozarządowych.

Punktem wyjścia do dyskusji była informacja Bernarda Błaszczyka, podsekretarza stanu w Ministerstwie Środowiska, na temat realizacji strategii ekologicznej w naszym kraju. Jak wynika z badań, rośnie świadomość ekologiczna Polaków – podał B. Błaszczyk. Jednak samo zrozumienie problemu nie zawsze motywuje do działań i zachowań proekologicznych. Również konsumpcyjny styl życia wpływa na zwiększenie negatywnego oddziaływania człowieka na środowisko.

Karolina Kulicka, dyrektor Departamentu Edukacji Ministerstwa Środowiska, przedstawiła kampanie ekologiczne prowadzone ostatnio przez resort. Mowa była m.in. o kampanii E-koszyk – mądry wybór konsumenta, „Nie zaśmiecaj swojego sumienia”, związanej z segregacją śmieci, czy Europejskim Tygodniu Zrównoważonego Transportu.

Obecni wysłuchali informacji na temat działań na rzecz edukacji leśnej i przyrodniczej, które prowadzą Lasy Państwowe. Przedstawiła je – na podstawie najnowszego raportu LP na ten temat – Aldona Perlińska, naczelnik Wydziału Ochrony Lasu. Senatorowie i goście spotkania dowiedzieli się m.in., że w edukacji leśnej społeczeństwa Lasy Państwowe wykorzystują 5,5 tys. różnych obiektów. Jest to m.in. 50 ośrodków edukacji, 239 izb leśnych, 455 wiat edukacyjnych i prawie 900 leśnych ścieżek dydaktycznych.

W rozmaitych zajęciach w tych obiektach bierze rocznie udział około 1,7–2 mln osób rocznie. Przeważającą część kosztów związanych z realizacją edukacji leśnej, także z utrzymaniem wymienionych obiektów, pokrywają nadleśnictwa, chociaż ustawowo powinno się na to przeznaczać środki z budżetu państwa.

W czasie dyskusji senator Marek Konopka podkreślił, że w terenie, zwłaszcza na wsi, to właśnie leśnicy najlepiej prowadzą edukację ekologiczną. Senator sam tego doświadczył jako nauczyciel, współpracując efektywnie z gospodarującymi w Puszczy Piskiej leśnikami.

Dyskutujący byli również zgodni co do tego, że ogromną rolę w edukacji ekologicznej odgrywają media, które multiplikują efekty działań dydaktycznych. Ich zdaniem istotną rolę może tu odegrać telewizja, emitując prośrodowiskowe treści niekoniecznie na zasadach komercyjnych. Padł również pomysł aby – w obliczu ogromnej popularności seriali takich jak „M jak Miłość”, „Klan”, „Plebania” czy „Rancho” – wplatać w nie treści proekologiczne.

Eugeniusz Pudlis

© 2006-2017 Centrum Informacyjne Lasów Państwowych
przy współpracy    NFOŚiGW 
CMS by WEB interface
Serwisy internetowe Lasów Państwowych wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję politykę prywatności
zamknij