dziecimłodzieżnauczyciele
home    PGLPGL Lasy
Państwowe
 blog leśniczego        skrzydlate myśli        blog edukatora    
Scenariusze Co się teraz dzieje w lesie? Zorganizuj wycieczkę Forum Blog edukatora
HOME  >  Zorganizuj wycieczkę
 kontaktmapa serwisu
Logowanie
Login
Hasło
Przypomnij hasło 
Nie masz konta ? Zarejestruj sie
Szybkie linki
Słownik
Mapa

Zorganizuj wycieczkę

wycieczka_mini
Wyjście w teren jest korzystne
dla uczniów i dla nauczycieli

Wybierz się z uczniami na łąkę, nad wodę, do lasu… Nie możesz? To daleko… to kosztuje… To nic, wyjdź z nimi do parku, na boisko… Po prostu opuść mury szkoły. Naucz podopiecznych dostrzegania cech charakterystycznych dla poszczególnych fenologicznych pór roku.

Na przedwiośniu pokaż im np. jak wygląda zawilec gajowy. Jest to roślina bardzo częsta na całym obszarze kraju. W okresie pierwiośnia możesz uczniom pokazać kwitnące drzewo buka pospolitego. Jest to ważny gatunek tworzący lasy. Wiosną pokaż uczniom kwitnące drzewo kasztanowca zwyczajnego. Czy wiedzą o tym, że drzewo pochodzi z Bałkanów? Z kolei latem zwróć ich uwagę na kwitnący krzew dzikiego bzu czarnego. Czy naprawdę jego zapach jest nieprzyjemny? 

Przed wakacjami zachęć uczniów, aby w lipcu zwrócili uwagę na kwitnącą lipę. Czy wiedzą, skąd wzięła się nazwa – lipa? Wczesną jesienią poszukajcie wspólnie owoców borówki brusznicy. Czy są smaczne? Z kolei jesienią pozbierajcie wspólnie dojrzałe żołędzie i bukiew. Będzie można zimą zanieść je do paśnika. Zimą koniecznie zapoznaj uczniów z zimozielonymi rodzimymi drzewami iglastymi.

Stwórz takie sytuacje, aby twoi uczniowie mieli okazję wykorzystać zmysły w poznawaniu przyrody:

  • Niech usłyszą stukanie dzięcioła, który oznajmia wszystkim innym dzięciołom – Ten teren należy do mnie…
  • Niech poczują, jak pachnie las…
  • Niech zobaczą, jak wygląda drzewo ścięte przez bobra…
  • Niech spróbują, jak smakują liście szczawika zajęczego…
  • Niech dotkną plechy porostu…

Wycieczka nie wymaga tworzenia specjalnych pomocy dydaktycznych, lecz twórczego, aktywnego interpretowania i wykorzystywania już istniejących, naturalnych. Wyjście w teren jest korzystne dla uczniów i dla nauczycieli. Wspólne spędzenie czasu poza szkołą umożliwia zbliżenie, wzajemne poznanie, wspólne pokonywanie trudności. A nauczyciel może do wykonanych obserwacji i przeżyć długo się jeszcze odwoływać. 

Hanna Będkowska

© 2006-2017 Centrum Informacyjne Lasów Państwowych
przy współpracy    NFOŚiGW 
CMS by WEB interface
Serwisy internetowe Lasów Państwowych wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję politykę prywatności
zamknij