dziecimłodzieżnauczyciele
home    PGLPGL Lasy
Państwowe
 blog leśniczego        skrzydlate myśli        blog edukatora    
Scenariusze Co się teraz dzieje w lesie? Zorganizuj wycieczkę Forum Blog edukatora
HOME  >  Scenariusze zajęć  >  Scenariusze zajęć dla gimnazjum  >  W klasie  >  Lasy w Europie
 kontaktmapa serwisu
Logowanie
Login
Hasło
Przypomnij hasło 
Nie masz konta ? Zarejestruj sie
Szybkie linki
Słownik
Mapa

Lasy w Europie

 

Autor scenariusza:

  • Hanna Będkowska -

    Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej w Rogowie

Cele kształcenia:

  • Wiadomości: Uczeń przedstawia lasy Polski na tle lasów Europy.
  • Umiejętności: Uczeń porównuje lasy Polski i innych krajów Europy.

Cele wychowania:

  • Postawy i przekonania: Uczeń ma szacunek do pracy leśników.

Metody nauczania:

  • metoda kierowania samodzielną pracą uczniów;
  • metoda poszukująca (pogadanka);
  • metoda podająca (opowiadanie i opis).

Etap edukacyjny:

  • gimnazjum

Formy nauczania:

  • lekcja – zajęcia edukacyjne (zmiana roli nauczyciela – z osoby przekazującej wiedzę w osobę wspomagającą uczenie się uczniów).

Czas trwania zajęć:

  • 90 minut

Publikacje i materiały metodyczne:

  • Karty pracy (30 egz.) (załącznik 1)
  • Rozwiązanie (1 egz.) (załącznik 2)
  • Quiz (30 egz.) (załącznik 3)

Środki audiowizualne:

  • Komputery z dostępem do internetu.

Materiały pomocnicze:

  • kartki A4 (30 egz.),
  • ołówki (30 szt.),
  • temperówka,
  • gumka,
  • kalkulatory.

(etap edukacyjny: gimnazjum)

Zobacz prezentację

Plan lekcji

1.    Przedstawienie tematu lekcji.

2.    Zapoznanie się uczniów z grą Lasy w Europie.

3.    Samodzielna praca uczniów.

4.    Podsumowanie.

5.    Sprawdzenie wiadomości – quiz.

Przebieg lekcji

1.    Przedstawienie tematu lekcji

Nauczyciel informuje uczniów o tym, że podczas lekcji będą poznawać polskie lasy na tle lasów Europy. Informuje ich, że polskie lasy należą do europejskiej czołówki, zarówno pod względem powierzchni i zasobności, jak i poziomu prowadzonej w nich gospodarki.

                                                               

2.    Zapoznanie się uczniów z grą Lasy w Europie

Nauczyciel proponuje, aby uczniowie w ciągu 20 minut zapoznali się z tematem podczas gry Lasy w Europie na Leśnym Wortalu Edukacyjnym (www.erys.pl).

Po 20 minutach nauczyciel rozmawia z uczniami o przebiegu gry. Pyta, jak oceniają polskie lasy w porównaniu z lasami innych krajów Europy. Pozwala na ich spontaniczne wypowiedzi. Wyjaśnia, że lesistość naszego kraju nie jest tak imponująca jak w Estonii czy Austrii, jednak w połowie tego wieku osiągniemy średnią lesistość dla Europy – 33%.

 

3.    Samodzielna praca uczniów

Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy (załącznik 1) oraz kartki do obliczeń. Uczestnicy zajęć rozwiązują kolejne zadania. W tym czasie nauczyciel podchodzi do uczniów, którzy mają kłopoty, i w razie potrzeby pomaga, podpowiada i radzi.

 

4.    Podsumowanie

Podczas podsumowania wskazani przez nauczyciela uczniowie podają odpowiedzi. Pozostali uczniowie sprawdzają poprawność swoich obliczeń. W razie potrzeby nauczyciel rozwiązuje zadanie na tablicy. Na zakończenie nauczyciel podkreśla najważniejsze fakty:

  • Zasobność lasów Skarbu Państwa zarządzanych przez PGL Lasy Państwowe stale rośnie (leśnicy pozyskują mniej drewna, niż przyrasta).
  • Zwiększa się powierzchnia zajmowana przez lasy. 

5.    Sprawdzenie wiadomości – quiz

Nauczyciel proponuje, aby uczniowie w celu utrwalenia wiadomości rozwiązali quiz. Rozdaje uczniom kartki z quizem. Prosi o samodzielne udzielenie odpowiedzi na poszczególne pytania.

Pobierz scenariusz wraz z załącznikami:

© 2006-2018 Centrum Informacyjne Lasów Państwowych
przy współpracy    NFOŚiGW 
CMS by WEB interface
Serwisy internetowe Lasów Państwowych wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję politykę prywatności
zamknij