dziecimłodzieżnauczyciele
home    PGLPGL Lasy
Państwowe
 blog leśniczego        skrzydlate myśli        blog edukatora    
Scenariusze Co się teraz dzieje w lesie? Zorganizuj wycieczkę Forum Blog edukatora
HOME  >  Scenariusze zajęć  >  Leśnoteka rysunkowa - plansze edukacyjne
 kontaktmapa serwisu
Logowanie
Login
Hasło
Przypomnij hasło 
Nie masz konta ? Zarejestruj sie
Szybkie linki
Słownik
Mapa

Leśnoteka rysunkowa - plansze edukacyjne

„Leśnoteka rysunkowa” to dziewięć plansz, które zaprojektowano i przygotowano z myślą dzieciach i młodzieży korzystających z zajęć prowadzonych przez leśników i nauczycieli w leśnych ośrodkach edukacyjnych. Naszym celem było stworzenie pomocy dydaktycznych inspirujących do analizy, zadawania pytań i szukania odpowiedzi. Dlatego treść przedstawiona na planszach prezentuje zarówno bogactwo środowiska leśnego, jak i możliwości korzystania z przyrody oraz spojrzenie z różnej perspektywy na las jako ekosystem pełniący wiele funkcji.

Pomysłodawczynią projektu jest Anna Pikus z CILP, a założenia koncepcyjne opracowali leśnicy i edukatorzy leśni. Plansze zaprojektował graficznie i wykonał Robert Dzwonkowski – grafik, przyrodnik i ilustrator publikacji edukacyjnych. Konsultacji dydaktycznych i biologicznych udzieliła Barbara Butwiłowska – biolożka, autorka publikacji edukacyjnych, redaktorka i nauczycielka. Natomiast leśnicy: Wojciech Gil oraz Zbigniew i Hanna Liberowie przekazali cenne uwagi i wskazówki z zakresu leśnictwa.

Do plansz dydaktycznych przygotowaliśmy zadania wraz z odpowiedziami. Napisała je Ewa Sulejczak – autorka publikacji edukacyjnych i naukowych, nauczycielka i redaktorka, a Hanna Będkowska, leśniczka i edukatorka, skonsultowała je pod względem przyrodniczo-leśnym.

Do każdej planszy opracowano po około 10 zadań. Rozwiązanie ich wymaga umiejętności i wiedzy z różnych poziomów nauczania szkolnego. Zadania można więc dobierać lub modyfikować odpowiednio do wieku dzieci i młodzieży, z którymi prowadzi się zajęcia.

Założenia przyjęte do opracowania zadań:

  • zachęcenie do konstruktywnej analizy treści planszy;
  • zadania nie mogą – w miarę możliwości – sprawiać wrażenia szkolnego sprawdzianu, dlatego wykonanie zadań wymaga uważnego przyjrzenia się planszy i formułowania wniosków (opinii, przypuszczeń);
  • należy unikać zadań wymagających znajomości faktów spoza treści planszy, a jeśli takie zadania będą, to trzeba podać podstawowe informacje i na ich bazie budować zadanie;
  • w zestawach powinny być zadania zmuszające do wyjaśniania, dostrzegania związków, różnych punktów widzenia, a także do wyrażania opinii i ocen oraz stanowiące zaczątek dyskusji;
  • poziom trudności zadań powinien być zróżnicowany.

Rady dotyczące korzystania z plansz i zestawów zadań

  • Wiele zadań ma charakter otwarty – nie istnieje zatem jedna poprawna odpowiedź. Takie zadania „zapraszają” do dyskusji, wyjaśnień, poszerzania wiedzy. W zadaniach wymagających oceny lub wyrażenia opinii każda odpowiedź jest cenna, nawet jeśli jest merytorycznie błędna (w rozmowie, dyskusji i konfrontowaniu odpowiedzi grupy uczniów będzie zapewne okazja do ukazania innych punktów widzenia i luk w rozumowaniu, a więc do zmiany zdania i korekty odpowiedzi).
  • Zadania można (i należy) modyfikować, aby dostosować je do zainteresowań i wieku uczniów, specyfiki pobliskiego lasu, pory roku, czasu przeznaczonego na wykonanie zadań i dyskusję. Oto przykłady takich modyfikacji:

A. Logogryf (np. zadanie 6. do planszy „Różnorodność leśnych organizmów”) może mieć formę zaproponowaną oraz dwie zmienione. Jedna z nich to forma logogryfu z odpowiedzią – zadaniem ucznia jest wówczas opracowanie treści haseł na podstawie planszy. Taka forma jest trudniejsza od zaproponowanej. Druga forma – najłatwiejsza – to „pusty” logogryf z wpisanym hasłem (tu: różnorodność biologiczna) i polecenie wyszukania odpowiednich wyrazów występujących na planszy.

B. Zamiana elementów, np. w zadaniu 5. do planszy „Prace w lesie – lato” zamiast opisów można podać terminy i polecić ich wyjaśnienie.

C. Utrudnienie w wykonaniu zdania, np. w zadaniu 4. do planszy „Co nam daje las” zamiast przyporządkowania elementów z dwóch kolumn można zaproponować wpisanie zjawiska niekorzystnego dla przyrody (wówczas usuwa się kolumnę po prawej).

D. Metodą utrudnienia zadania, a zatem także uatrakcyjnienia, jest np. pomieszanie dwóch rozsypanek – jak w zadaniach 1. i 2. do planszy „Gry i zabawy w lesie”.

Maria Mozolewska-Adamczyk, CILP

Zadania można pobrać klikając na [>>]

  1. Zadania do planszy „Co nam daje las” - wersja doc [>>]
  2. Zadania do planszy  „Co nam daje las” - wersja pdf [>>]
  3. Zadania do planszy  „Cykl życia lasu gospodarczego” - wersja doc [>>]
  4. Zadania do planszy  „Cykl życia lasu gospodarczego” - wersja pdf [>>]
  5. Zadania do planszy  „Kolejne życie drzewa” - wersja pdf [>>]
  6. Zadania do planszy  „Prace w lesie” - wersja pdf [>>]
  7. Zadania do planszy „Prace w lesie - Jesień” - wersja pdf [>>]
  8. Zadania do planszy „Prace w lesie - Lato” - wersja doc [>>]
  9. Zadania do planszy „Prace w lesie - Lato” - wersja pdf [>>]
  10. Zadania do planszy „Prace w lesie - Wiosna” - wersja doc [>>]
  11. Zadania do planszy „Prace w lesie - Wiosna” - wersja pdf [>>]
  12. Zadania do planszy „Prace w lesie - Zima” - wersja doc [>>]
  13. Zadania do planszy „Prace w lesie - Zima” - wersja pdf [>>]
  14. Zadania do planszy „Różnorodność leśnych organizmów” - wersja doc [>>]
  15. Zadania do planszy „Różnorodność leśnych organizmów” - wersja pdf [>>]
  16. Zadania do planszy „Zabawy i gry w lesie” - wersja doc [>>]
  17. Zadania do planszy „Zabawy i gry w lesie” - wersja pdf [>>]

 Plansze można pobrać klikając na tytuł

  1.  „Co nam daje las” 
  2. „Cykl życia lasu gospodarczego”
  3. „Kolejne życie drzewa”
  4. „Prace w lesie - Wiosna”
  5. „Prace w lesie - Lato”
  6. „Prace w lesie - Jesień”
  7. „Prace w lesie - Zima”
  8. „Różnorodność leśnych organizmów”
  9. „Zabawy i gry w lesie”
© 2006-2018 Centrum Informacyjne Lasów Państwowych
przy współpracy    NFOŚiGW 
CMS by WEB interface
Serwisy internetowe Lasów Państwowych wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję politykę prywatności
zamknij