dziecimłodzieżnauczyciele
home    PGLPGL Lasy
Państwowe
 blog leśniczego        skrzydlate myśli        blog edukatora    
Scenariusze Co się teraz dzieje w lesie? Zorganizuj wycieczkę Forum Blog edukatora
HOME  >  Scenariusze zajęć  >  Scenariusze zajęć dla szkoły podstawowej  >  W klasie  >  Las kształtuje klimat
 kontaktmapa serwisu
Logowanie
Login
Hasło
Przypomnij hasło 
Nie masz konta ? Zarejestruj sie
Szybkie linki
Słownik
Mapa

Las kształtuje klimat

 

Autor scenariusza:

  • Hanna Będkowska - Centrum Edukacji Przyrodniczo-Leśnej w Rogowie

Cele kształcenia:

  • Wiadomości: Uczeń charakteryzuje obieg tlenu, dwutlenku węgla i wody w przyrodzie.

  • Umiejętności: Uczeń przedstawia wzajemne relacje najważniejszych czynników klimatotwórczych.

Cele wychowania:

  • Postawy i przekonania: Uczeń zdaje sobie sprawę z tego, że las kształtuje klimat.

Metody nauczania:

  • metoda kierowania samodzielną pracą uczniów;
  • metoda poszukująca (pogadanka);
  • metoda podająca (opowiadanie i opis).

Formy nauczania

  • lekcja – zajęcia edukacyjne (zmiana roli nauczyciela – z osoby przekazującej wiedzę w osobę wspomagającą uczenie się uczniów).

Czas trwania zajęć

  • 90 minut

Środki dydaktyczne:

Publikacje i materiały metodyczne:

  • Zadania na stacje uczenia się – materiały dla nauczyciela (1 kpl.) (załącznik 1)
  • Karty pracy (10 egz.) (załącznik 2)

Środki audiowizualne:

  • Komputery z dostępem do internetu.

Materiały pomocnicze:

  • ołówki (10 szt.),
  • temperówka,
  • gumka.

(etap edukacyjny: klasy 4-6 szkoły podstawowej)

Zobacz prezentację

Plan lekcji

1. Przedstawienie tematu lekcji.

2. Zapoznanie się uczniów z prezentacją Las kształtuje klimat.

3. Stacje uczenia się.

4. Podsumowanie.

Przebieg lekcji

1.    Przedstawienie tematu lekcji

Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji: Las kształtuje klimat. Opowiada, że uczestnicy zajęć zrozumieją obieg w przyrodzie najważniejszych czynników klimatotwórczych i ich wzajemne relacje: tlenu, dwutlenku węgla i wody.

2.    Zapoznanie się uczniów z grą Las kształtuje klimat

Nauczyciel proponuje, aby uczniowie zapoznali się z tematem, przeglądając prezentację Las kształtuje klimat na Leśnym Wortalu Edukacyjnym. Na wykonanie tego zadania mają 20 minut.

3.    Stacje uczenia się

Po upłynięciu 20 minut nauczyciel rozmawia z uczniami o przebiegu gry. Następnie proponuje, aby uczestnicy zajęć utrwalili wiadomości podczas wędrówki po stacjach uczenia się. Opowiada, że przygotował 10 zestawów materiałów – zadań, które rozłożył na 10 stołach – stacjach uczenia się. Stacje są ponumerowane od 1 do 10 (załącznik 1).

Uczniowie otrzymają kartę pracy, na której zaznaczają wykonane zadania (załącznik 2).

Nauczyciel dzieli uczniów na 10 grup. Uczniowie wybierają stacje i wykonują zadania. Kolejność jest dowolna.

Podczas zajęć nauczyciel usuwa się na dalszy plan. Występuje w roli indywidualnego doradcy, w razie wyraźnej potrzeby ucznia. Głównym zadaniem nauczyciela jest przygotowanie materiałów i takie zaplanowanie stacji, aby uczniowie mogli samodzielnie wykonać zadania.

4.    Podsumowanie

Podczas podsumowania kolejne grupy prezentują rozwiązania. W razie potrzeby nauczyciel uzupełnia wypowiedzi i koryguje błędy. Odwołuje się do informacji przedstawionych w grze.

Pobierz scenariusz wraz z załącznikami:

© 2006-2014 Centrum Informacyjne Lasów Państwowych
przy współpracy    NFOŚiGW 
CMS by WEB interface
Serwisy internetowe Lasów Państwowych wykorzystują pliki cookies. Korzystanie z witryny oznacza zgodę na ich zapis lub wykorzystanie.
Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Prywatności.
Akceptuję politykę prywatności
zamknij